Jury

W tym roku najlepsze spektakle wybiorą: Patrick Spottiswoode (dyrektor ds. Edukacji w Teatrze The Globe w Londynie), Catherine Marnas (dyrektorka Théâtre National de Bordeaux en Aquitaine i działającej przy nim uczelni ETSBA), Rosanna Gamson (światowej sławy choreografka), Michael Hackett (reżyser teatralny reprezentujący Uniwersytet Południowej Kalifornii) oraz Rafał Zawierucha (polski aktor, znany m.in. z filmu „Pewnego Razu … w Hollywood w reż. Quentina Tarantino).

Podczas 6 dni festiwalu Jurorzy oceniać będą 12 spektakli konkursowych z 11 różnych krajów. Najlepsi twórcy i aktorzy otrzymają nagrody w różnych kategoriach, m.in. Grand Prix Festiwalu i nagrody dla najlepszych aktorów.

Oprócz Jury konkursu głównego spektakle oceniać będzie także Jury Dziennikarskie w składzie:
Aneta Kyzioł – Polityka, Jan Bończa-Szabłowski – Rzeczpospolita, Jacek Kopciński – Teatr, Rafał Turowski – Chilli Zet.

 

 

Catherine Marnas

Po uzyskaniu tytułu magistra literatury współczesnej i semiotyki teatralnej Catherine Marnas uczyła się reżyserii teatralnej pod okiem dwóch wybitnych postaci współczesnego teatru: Antoine’a Viteza (w latach 1983-1984) i Georgesa Lavaudanta (1987-1994). W 1986 razem z Claude’em Poinas założyła teatr Compagnie Parnas, który niemal w całości poświęcił się sztukom współczesnym.

Reżyseruje kilkanaście tekstów jej ulubionego pisarza Bernarda-Marie Koltèsa we Francji i poza jej granicami, odkrywając nowe wymiary jego sztuk. Jej chęć zestawienia produkcji teatralnej z innością oraz skłonność do skrzyżowań i konfrontacji z odmiennymi kulturami doprowadziła do regularnych wyjazdów do Ameryki Południowej i Azji. Marnas polega na towarzystwie stałych aktorów i zwykle łączy siły z wiernymi jej scenografami, kostiumologami i kompozytorami…

Od samego początku działalności teatralnej Catherine Marnas zawsze preferowała mieszankę tworzenia, reżyserii, przekazywania wiedzy i szkolenia aktorów. Od 1998 do 2001 pracowała jako nauczycielka aktorstwa w akademii Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique w Paryżu oraz w szkole École Régionale d’Acteurs w Cannes. Dziś poszukuje perfekcji ze swoimi studentami na École Supérieure de Théâtre (Éstba) w Bordeaux, w Akwitanii. Od 1994 do 2012 Catherine Marnas należała do artystów teatru La Passerelle – scène nationale de Gap et des Alpes du Sud, a między 2005, a 2012 roku pracowała w teatrze Salins – scène nationale de Martigues. W 2013 władze miasta Marsylia powierzyły jej kierownictwo artystyczne działu teatralnego centrum La Friche de la Belle de Mai.

Od stycznia 2014 jest reżyserką TnBA, czyli Théâtre national de Bordeaux en Aquitaine oraz Éstba – École supérieure de théâtre Bordeaux Aquitaine. Z pasją walczy o “szczodry teatr dla ludzi”, w którym spektakl jest uznawany za akt filozoficzny i źródło przyjemności.

 

Jako założycielka i dyrektor artystyczny Rosana Gamson/World Wide (RGWW), Rosanna Gamson tworzy spektakle taneczne, które są wystawiane w całym kraju i na świecie. Jej najnowsze dzieło SUGAR HOUSES doczekało się wsparcia przy tworzeniu i działalności objazdowej od prestiżowego projektu NEFA o nazwie National Dance Project, a jego premiera odbędzie się w 2020 w REDCAT w Los Angeles. Ciągłe badania Gamson nad improwizacją i praktyką występów tworzonych przez grupę doprowadziły do powstania systemu GO, którego uczy aktorów i twórców od 2017 roku. Pracowała jako dramaturg, mentorka i doradczyni zarówno młodych, jak i doświadczonych choreografów oraz reżyserów. Aktywnie wspiera też rozwój społeczności tancerzy w Los Angeles w ramach programu Terra Nova Choreographic Residency. Aktualnie Gamson uczy kompozycji na CalArts w szkole tańca Sharon Disney Lund School of Dance, gdzie pracuje jako zastępczyni dziekana i dyrektor programowy studium magisterskiego w choreografii.

 

Michael Hackett to prodziekan do spraw studenckich, profesor reżyserii i historii teatru oraz dawny przewodniczący teatru w szkole School of Theater, Film and Television na uniwersytecie UCLA. Posiada tytuł licencjata w języku angielskim Boston College oraz otrzymał doktorat dramaturgii i nauk humanistycznych uniwersytetu Stanford University.

Reżyserował już dla Opery Królewskiej w Covent Garden, Teatru Królewskiego w The Hague, londyńskiej Akademii Muzyki i Sztuki Teatralnej, Centrum Teatralnego imienia Eugene’a O’Neilla, Filharmonii w Los Angeles w Hollywood Bowl, Opery w Los Angeles (seriale dla dzieci), muzeum Getty Center i Getty Villa, orkiestry Musica Angelica, firmy Antaeus Company, teatru Geffen Playhouse, a także podczas festiwalu Short Story Festival w stanie Nowy Meksyk. Jest też odpowiedzialny za piętnaście produkcji radiowych dla L.A. Theater Works, w tym The Importance of Being Earnest z Charles Buschem autorstwa Oscara Wilde’a, która doczekała się nominacji do dwóch nagród Audie. W Polsce pracował jako reżyser dla Centrum Sztuki Studio i Teatru Dramatycznego w Warszawie, a także podczas trzeciej i szóstej edycji Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu oraz dziewiątej edycji Konfrontacji Teatralnych w Lublinie.

 

Patrick Spottiswoode rozpoczął pracę w Shakespeare’s Globe w Londynie w 1984, a w 1989 został dyrektorem i założycielem programu Globe Education. Każdego roku w zajęciach tej instytucji bierze udział ponad 120 tysięcy osób w różnym wieku, od przedszkolaków do emerytów. W 1995 Spottiswoode rozpoczął 30-letni projekt mający na celu zapis wszystkich sztuk napisanych przez rówieśników Szekspira z profesjonalną obsadą. W 2000 utworzył kurs magisterski Globe/King’s College London, a w 2001 uruchomił pierwszy kurs szkoleniowy w formie konserwatorium dla studentów aktorstwa na Globe. W tym samym roku zainaugurował też coroczny festiwal Sam Wanamaker Festival dla szkół teatralnych (studenci Akademii Teatralnej w Warszawie wzięli w nim udział w 2016 i 2019). W 2019 był kuratorem festiwalu Shakespeare and Poland (Szekspir i Polska), podczas którego można było zobaczyć dzieła Kochanowskiego i Wyspiańskiego, spektakl Król Lear w wykonaniu Teatru Pieśni Kozła oraz publikację pierwszego przekładu Studium o „Hamlecie” oraz Śmierci Ofelii Wyspiańskiego na angielski. Otrzymał tytuł doktora honoris causa na uniwersytetach Warwick oraz Sussex, a także tytuł Fellow of King’s College w Londynie. W 2011 i 2012 był również prezesem stowarzyszenia Shakespeare Theatre Association.

 

Rafał Zawierucha, jeden z najbardziej znanych i cenionych aktorów młodego pokolenia, urodził się w Krakowie w 1986 roku. W 2012 roku skończył Akademię Teatralną w Warszawie. Będąc jeszcze studentem, zagrał główną rolę w filmie Księstwo Andrzeja Barańskiego. Wkrótce dołączył do zespołu warszawskiego Teatru Współczesnego pod dyrekcją Macieja Englerta, w którym jest do dziś. Zagrał m.in. w Hamlecie, Psim sercu czy Bucharest Calling. Regularnie pojawia się też na małym (m.in. serial Przepis na życie) i dużym ekranie (m.in. Bogowie Łukasza Palkowskiego, Powidoki Andrzeja Wajdy). W 2020 roku wejdą do kin cztery filmy z jego udziałem, m.in. Najmro Mateusza Rakowicza i Orzeł Jacka Bławuta.

Od kilku lat aktor jest gospodarzem programów „Polska Filmowa” i „Europa Filmowa” (obecnie na antenie TVN Fabuła), w których odwiedza miejsca, gdzie powstawały najsłynniejsze produkcje naszego i światowego kina. Spotyka się w nich ze znanymi twórcami, by rozmawiać o tym, co działo się na planie i za kulisami największych dzieł filmowych.

W 2018 roku zagrał Romana Polańskiego u boku takich gwiazd jak Margot Robbie, Brad Pitt i Leonardo DiCaprio w filmie Pewnego razu w… Hollywood Quentina Tarantino i jak do tej pory jest jedynym Polakiem, który wystąpił w filmie tego reżysera. Jeszcze przed powrotem do Polski otrzymał główną rolę w filmie The Soviet Sleep Experiment Barry’ego Andersona.